Uw zorgverzekeraar of gemeente vergoedt mogelijk een deel van de kosten van een seniorenalarm. Lees hier hoe en wanneer u in aanmerking komt voor deze vergoeding.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

U kunt om medische redenen of om sociale redenen in aanmerkingen komen voor een vergoeding van een seniorenalarm. Hieronder staat meer over waar u bij elke reden terecht kunt voor een vergoeding en welke voorwaarden er dan gelden.

Medische redenen

Bij medische redenen vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten van een seniorenalarm. Dit verschilt per zorgverzekeraar en elke zorgverzekeraar heeft andere voorwaarden. Als uw zorgverzekeraar een seniorenalarm vergoedt heeft u meestal een verklaring nodig van uw huisarts. U moet uw medische redenen bespreken met uw huisarts en uw huisarts moet vervolgens een verklaring schrijven waarin staat dat u een seniorenalarm nodig heeft.

Sociale redenen

U kunt ook om sociale redenen een vergoeding aanvragen voor uw seniorenalarm. Als u zich bijvoorbeeld thuis niet veilig voelt of bang bent om te vallen. U kunt dan bij uw gemeente een vergoeding aanvragen. Niet alle gemeentes vergoeden een seniorenalarm en elke gemeente heeft zijn eigen regeling. Als u een vergoeding wilt aanvragen kunt u terecht bij het WMO-loket.

Wat wordt precies vergoed?

Ook dit verschilt per zorgverzekeraar, maar bij de meeste zorgverzekeraars die een seniorenalarm vergoeden krijgt u de alarmknop zelf vergoed, maar de abonnementskosten meestal niet. Dit betekent dat de kosten voor de simkaart in de alarmknop meestal niet vergoed worden. Onderhoud, begeleiding en instructies worden soms wel vergoed.

Verschillende zorgverzekeraars

Hieronder vindt u informatie over de vergoeding van seniorenalarmen van enkele zorgverzekeraars.

Hoe vraag ik vergoeding aan bij de verzekering?

Kijk op de site van uw zorgverzekeraar voor het aanvragen van de vergoeding indien uw zorgverzekeraar een seniorenalarm vergoedt. Naast de verklaring van uw huisarts heeft u ook een offerte nodig die u bij ons kunt aanvragen. U kunt daarvoor een mail sturen naar verkoop@mijnsos.nl of bellen naar 088-233 6060. Als u verder nog vragen heeft, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.